Ciekawe

Jaki osprzęt wybrać do roweru szosowego?

Jaki osprzęt wybrać do roweru szosowego?

Szosówki są przeznaczone do zupełnie odmiennego rodzaju jazdy niż rowery miejskie czy MTB. Można na nich osiągać bardzo wysokie prędkości jazdy i pokonywać odległe dystanse w krótkich czasie. Rowery te nie nadają się jednak do typowej jazdy po mieście ani do poruszania się po nieutwardzonych, leśnych i górskich szlakach. Z tego powodu rowery szosowe mają nie tylko inny kształt ramy, ale też odmienny osprzęt.

Wszystko zależy od budżetu

W przypadku rowerów szosowych i ich osprzętu wszystko zależy od budżetu jaki posiada kolarz. Jeśli dysponuje kwotą kilku tysięcy złotych może kupić szosówkę z wytrzymałym i lekkim osprzętem, montowanym zarówno w modelach ze średniej, jak i wysokiej półki cenowej. Działanie osprzętu droższego zwykle jest podobne jak w przypadku nieco tańszego, jednak kosztujące więcej elementy są lżejsze. Ponadto modele tańsze posiadają mniej biegów z tyłu, podczas gdy najlepszym wyborem jest 11 tylnych biegów.

Ilość przełożeń

Podczas wyboru osprzętu warto przyjrzeć się również przełożeniom. Rowery szosowe nie potrzebują trzech blatów w mechanizmie korbowym, gdyż są one zbędne w tego typu jednośladach. Według części kolarzy trzy blaty są wykorzystywane jedynie przez kolarzy niemających podstawowej wiedzy o tym sporcie.

W rowerach szosowych wystarczające jest kompaktowe przełożenie 50/34. Łączy się je najczęściej z miękką kasetą i zębatką 28, która wystarcza amatorom jeżdżącym nawet po pagórkowatym czy górzystym terenie. Wyczynowcy wybierają natomiast mechanizm korbowy z blatami 52/36 lub 53/39, umożliwiający ściganie się.

Klamkomanetki

Bez względu na to, czy zamierza się jeździć wyczynowo, czy też jedynie rekreacyjnie, warto rozważyć zakup roweru szosowego wyposażonego w klamkomanetki. Kosztują one niewiele, a dzięki nim znacznie poprawia się ergonomia jazdy i zmiany biegów zarówno w chwycie dolnym, jak i górnym.

Siodło i kierownica

Elementy takie jak siodełko czy kierownica dobiera się indywidualnie. Jedni kolarze lubią wąskie i twarde siodełka, inni preferują modele nieco szersze i miększe. Wielkość i kształt kierownicy odpowiadającej kolarzowi w dużej mierze zależy od jego wzrostu oraz rozstawu ramion.

Siodełko i kierownicę najlepiej jest dobierać w sklepie rowerowym oferującym usługę bike liftingu. Punkty sprzedaży tego typu pomagają dostosować parametry roweru i jego osprzęt do anatomii kolarza. Często istnieje w nich możliwość skorzystania z siodełek testowych i sprawdzenia, które z nich jest najlepsze dla danej osoby. Rowery szosowe w sklepie http://agasport.com.pl/szosowe-cat-38 z bike liftingiem są oferowane zarówno amatorom, jak i wyczynowcom.

Share: