Jaki osprzęt wybrać do roweru szosowego?
Szosówki są przeznaczone do zupełnie odmiennego rodzaju jazdy niż rowery miejskie czy MTB. Można na nich osiągać bardzo wysokie prędkości jazdy i pokonywać odległe dystanse w krótkich czasie. Rowery te nie nadają się jednak do typowej jazdy po mieście ani do poruszania się po nieutwardzonych, leśnych i górskich szlakach. Z tego powodu rowery szosowe mają nie tylko inny kształt ramy, ale też odmienny osprzęt.
Wszystko zależy od budżetu
W przypadku rowerów szosowych i ich osprzętu wszystko zależy od budżetu jaki posiada kolarz. Jeśli dysponuje kwotą kilku tysięcy złotych może kupić szosówkę z wytrzymałym i lekkim osprzętem, montowanym zarówno w modelach ze średniej, jak i wysokiej półki cenowej. Działanie osprzętu droższego zwykle jest podobne jak w przypadku nieco tańszego, jednak kosztujące więcej elementy są lżejsze. Ponadto modele tańsze posiadają mniej biegów z tyłu, podczas gdy najlepszym wyborem jest 11 tylnych biegów.
Ilość przełożeń
Podczas wyboru osprzętu warto przyjrzeć się również przełożeniom. Rowery szosowe nie potrzebują trzech blatów w mechanizmie korbowym, gdyż są one zbędne w tego typu jednośladach. Według części kolarzy trzy blaty są wykorzystywane jedynie przez kolarzy niemających podstawowej wiedzy o tym sporcie.
W rowerach szosowych wystarczające jest kompaktowe przełożenie 50/34. Łączy się je najczęściej z miękką kasetą i zębatką 28, która wystarcza amatorom jeżdżącym nawet po pagórkowatym czy górzystym terenie. Wyczynowcy wybierają natomiast mechanizm korbowy z blatami 52/36 lub 53/39, umożliwiający ściganie się.
Klamkomanetki
Bez względu na to, czy zamierza się jeździć wyczynowo, czy też jedynie rekreacyjnie, warto rozważyć zakup roweru szosowego wyposażonego w klamkomanetki. Kosztują one niewiele, a dzięki nim znacznie poprawia się ergonomia jazdy i zmiany biegów zarówno w chwycie dolnym, jak i górnym.
Siodło i kierownica
Elementy takie jak siodełko czy kierownica dobiera się indywidualnie. Jedni kolarze lubią wąskie i twarde siodełka, inni preferują modele nieco szersze i miększe. Wielkość i kształt kierownicy odpowiadającej kolarzowi w dużej mierze zależy od jego wzrostu oraz rozstawu ramion.
Siodełko i kierownicę najlepiej jest dobierać w sklepie rowerowym oferującym usługę bike liftingu. Punkty sprzedaży tego typu pomagają dostosować parametry roweru i jego osprzęt do anatomii kolarza. Często istnieje w nich możliwość skorzystania z siodełek testowych i sprawdzenia, które z nich jest najlepsze dla danej osoby. Rowery szosowe w sklepie http://agasport.com.pl/szosowe-cat-38 z bike liftingiem są oferowane zarówno amatorom, jak i wyczynowcom.